-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)
-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:2994 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:16

در كتاب معاد امام خميني (ره ) در مورد نفس و روح آمده است : نفس انسان محصول وزاييدهء عالم مادّه است . آيا مراد از نفس , روح است ؟ نفس امّاره در كدام مراتبي كه امام (ره ) فرموده (بدن ملكي ,بدن برزخي , نفس , قلب و روح ...) قرار دارد؟

برادر عزيز! اوّلاً حضرت امام (ره ) كتابي به نام كتاب معاد ندارد; ثانياً خوب بود نشاني بيش تري از شمارهء صفحهء عبارتي كه ذكر كرده ايد مي نوشتيد. لطفاً اين سؤال و همين طور هر سؤالي از اين قبيل داريد, بانشاني دقيق ارسال فرماييد تا ما جوابگو باشيم . اگر جمله اي ديده باشيد, اين است كه : طبق مبناي ملاصدرانَفْس انسان در بدو امر محصول عالي ماده است و به تدريج ماديت را كنار مي گذارد و مجرد مي شود و اين همان مفهوم است . بعيد نيست امام اين عقيده را اتخاذ كرده باشد, اما اين كه نفس اماره چه مي شود, بايد گفت : وقتي روح انسان با روح حيواني اتحاد پيدا كرد, طبعاً نفس مراتبي پيدامي كند; در قدم اول الهام و خير و شر در آن هست . نفس ملهمه است ; اگر انگيزه هاي شرور غلبه كند, نفس اماره مي شود. اگر انگيزهء خيرات و شرور هر دو مساوي باشد, ولي غلبه يا گرايش هاي خود باشد, نفس لوامه مي شود.

اگر كاري كند كه هرگز نفس نتواند جز به خير دعوت كند و به مرحلهء يقين برسد, نفس مطمئنه مي شود.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.